Sunday 3 February 2013

Bacalah

Assalamualaikum..

     Happy sunday everyone! Cuaca kat tempat korang ok ke? kat Samarahan mendung, gerimis kejap-kejap. Alhamdulillah.. Hmm bila cuaca tengahari mendung- mendung dan perut pun kenyang lepas lunch, serta- merta mata mengada-ngada mintak tido. Haihh, tak boleh jadi nih sebab plan asal adalah untuk study. i got physics and statistics test, also biology quiz next week. And all of it is on  the same day! Ohh stress kejap. So, supaya aku tak mengantuk dan bertambah malas, aku dengar lagu. And currently, lagu ni buat aku berfikir.


                         Bacalah- Rabbani

    Tiba-tiba aku terfikir, kita sebagai hamba Allah, memang disuruh membaca. Untuk mencari dan menuntut ilmu-Nya. Bahkan sewaktu zaman Rasullulah S.A.W hendak diangkat menjadi rasul, wahyu pertama beliau adalah "Iqra". Allahurabbi.. sedangkan Rasulullah S.A.W pun diajar untuk membaca oleh malaikat Jibrail. Kita yang manusia biasa ni, selalu pula lari dari ilmu. Baru berdepan dengan ilmu yang susah sikit je dah mula nak give up.. Dalam menuntut ilmu, kita tak boleh putus asa. Dari kita kecil dan hingga ke liang lahad sekalipun, kita masih menuntut ilmu. Sedangkan ilmu Allah itu amat luas. Tak kan pernah habis untuk dipelajari. Teruskan usaha kawan-kawan.. Jangan pernah berhenti belajar.


Ya Allah,
Permudahkan dan Berkatilah perjalanan aku menuntut ilmu-Mu,
Jangan Engkau wujudkan hijab antara aku dan ilmu-Mu,
Sungguh Ya Allah,
Ilmu-Mu amat indah.
Bimbinglah aku menggunakan Ilmu-Mu sebaik-baiknya.
Tanpa bimbingan Engkau,
Aku hanya hamba Mu yang alpa.


p/s: Bacalah..lihatlah dengan mata, selami sanubari.

Till meet again :)

No comments:

Post a Comment